Menu

Rubriky

Vyhledávání


Filmové pakárny jsou internetový server zaměřený na to méně známé z filmové a televizní produkce. Najdete na něm většinou špatné filmy, mizerné seriály a další obecné informace o projektech, u nichž se dá předpokládat spíš menší umělecký zážitek. Více...

XML

Kanál (RSS)

Linky

FilmováMísta.cz
Netuctové filmy (nejen) na DVD
NOSTALGHIA
Badmovies.org
Bad Cinema Diary

Videodrome

Středa, 19 duben, 2006 v 1:45. Autor ozzy666

O Davidu Cronenbergovi se dá stěží říct, že by byl typickým pakárnovým režisérem. I když se svými náměty pohybuje na tenkém ledě, nikdy nesklouzl k plytkému braku. Jeho filmy jsou atraktivní pro milovníky sci-fi i hororu nebo prostě pro ty, co mají v oblibě nenormálnosti. Nepostrádají myšlenku a jsou natočeny se suverenitou talentovaného tvůrce. Trochu jako Spielberg... jen s tím rozdílem, že mistr vždy inklinoval k masové zábavě, zatímco Cronenberga ocení spíš užší publikum.

Tento dnes už 63letý Kanaďan kyberpunk točit umí – ovšem je to také úchyl, a podle toho vypadá třeba eXistenZ (1999) nebo právě o 16 let starší Videodrome: Majitel menší televizní stanice Max Renn (James Woods) se snaží konkurovat větším kanálům tím, že divákům nabízí kontroverzní obsah. Čím drsnější, tím lepší. Jednou se stane, že jeho přítel – televizní pirát zachytí snuff vysílaný zřejmě z Asie. Posléze se ukáže, že šlo o tajný testovací přenos, pocházející z území Spojených států. Maxe napadne, že kdyby kontaktoval původce signálu a prosadil legalizaci takového obsahu na svém veřejném kanálu, mohlo by mu to zvednout sledovanost. Začne se tedy pídit po zdroji. Při tom zažívá podivné halucinogenní stavy a se znepokojením zjišťuje, že je nedokáže rozeznat od reality.

Ve filmu najdete vše, co dělá Cronenberga Cronenbergem. Vyprávění je opět velice snové, horečnaté, a jako vždy úplně přesně nevíte, co vlastně sledujete... a ani nemáte záruku, že se to na konci dozvíte. Nepřijdete samozřejmě o oblíbené organické metamorfózy, oživlé předměty, vnitřnosti, prorůstání živé a neživé tkáně, krev a sliz, sexuální úchylky. Znalcům napovím, že Videodrome mírně připomíná kultovní kyberpunkový seriál Max Headroom (možná proto dostal hlavní hrdina jméno Max), je jen nesrovnatelně drsnější a ujetější.

Herecké obsazení je kvalitní. James Woods byl vždy přesvědčivý a to platí bez výhrad i tentokrát, Debbie Harry (zpěvačka kapely Blondie) v roli Maxovy masochistické přítelkyně hraje nenuceně a přirozeně. Mimochodem, fakt, že letos bude sex-symbolu mého mládí 61 let, mě upřímně děsí. (Mám namysli Debbie Harry, ne Jamese Woodse.)

A jak to dnes dopadne s pakáry? Konec Cronenbergovy kyberpunkárny je sice trochu přemoudřele fatalistický, ale jinak je to solidně odvedená práce, zcela v obvyklých intencích autora. Není to určitě to nejlepší, co natočil, ale přesto – nebo právě proto – si zaslouží rovné dva pakáry.

rok: 1983
režie: David Cronenberg (Scanners, Mrtvá zona, Moucha, Nahý oběd, Crash, eXistenZ, Pavouk), hrají: James Woods (John Q, Casino, Specialista, Upíři), Deborah Harry
imdb: www.imdb.com/title/tt0086541/
hodnocení: 2 pakáry z 5

Rubrika Recenze